Algemene informatie
De colleges van bestuur van de Universiteit Utrecht (UU) en Hogeschool Utrecht (HU) stellen eens per drie jaar vast welke studentenorganisaties in aanmerking komen voor reguliere bestuursbeurzen voor een periode van drie collegejaren. In maart 2025 zijn de bestuursbeurzen vastgesteld voor de studiejaren 2025–2026, 2026–2027 en 2027–2028.
De verdeling vind je in de Bijlage 2025-2028. Per studentenorganisatie staat daarin vermeld hoeveel bestuursbeursmaanden zijn toegekend. De uitslag voor studieverenigingen van de HU is te vinden in de Bijlage uitslag toetsing studieverenigingen HU 25-28.
Eén maand bestuursbeurs is gelijk aan €425. Het maximale bedrag per bestuursfunctie bedraagt €4250 (oftewel tien beursmaanden).
Voorwaarden bestuursbeurs (voor alle studentbestuurders)
Voordat je een bestuursfunctie aanneemt, controleer via de Infographic bestuursbeurzen HU of je in aanmerking komt voor een bestuursbeurs.
Let op de volgende voorwaarden:
- De studentenorganisatie waarbij je bestuur doet, moet genoemd staan in de Bijlage 2025-2028, of in de Bijlage uitslag toetsing studieverenigingen HU 25-28 . Staat jouw organisatie daar niet in? Dan kom jij én de organisatie niet in aanmerking voor een bestuursbeurs.
- Aan jouw bestuursfunctie is een beurs gekoppeld van minimaal 1 beurs (€425) en maximaal 10 beurzen (€4250).
- Je staat in het hele studiejaar 2025–2026 ingeschreven als voltijdstudent en betaalt het wettelijk collegegeld voor je eerste bachelor of master. Een Bewijs Betaald Collegegeld van een andere instelling volstaat niet.
- Als je in studiejaar 2024–2025 formeel afstudeert voor je eerste bachelor en daarna start met een tweede bachelor, betaal je instellingscollegegeld. In dat geval heb je géén recht op een bestuursbeurs.
- Als je in 2024–2025 formeel afstudeert voor je master, vervalt je recht op een bestuursbeurs vanaf de maand ná je afstuderen. Reeds toegekende beurzen worden dan verrekend.
- Voor aanvang van je bestuursjaar heb je voldoende studievoortgang laten zien: gemiddeld 2,5 studiepunt per maand dat je stond ingeschreven.
- Je mag niet ‘te lang’ over je opleiding hebben gedaan. Bijvoorbeeld: ben je in studiejaar 2024–2025 al zevendejaars HBO-bachelorstudent, dan kom je niet meer in aanmerking voor een bestuursbeurs.
Alle voorwaarden zijn te vinden in Artikel 4 van de Regeling Bestuursbeurzen studentbestuurders studentenorganisaties.
Aanvraagprocedure
De aanvraagprocedure bestaat uit twee stappen. Let op: volgens de regeling moet de individuele studentbestuurder zijn aanvraag indienen vóór de start van het bestuursjaar.
De onderwijsinstellingen gaan ervan uit dat alle (kandidaats)bestuursleden op de hoogte zijn van de relevante regelingen en deadlines van HU en UU.
Stap 1
Midden augustus ontvangt de contactpersoon van de studentenorganisatie een e-mail op het bij HU/UU bekende e-mailadres. Deze e-mail bevat instructies voor het verdelen van de toegekende beursmaanden over de bestuurs- en commissieleden die hiervoor in aanmerking komen.
Stap 2
De HU stuurt elk kandidaat-bestuurslid een digitale aanvraaglink waarmee individuele HU-studenten hun eigen aanvraag kunnen indienen.
Belangrijk
- Blijkt uit de controle vóór of tijdens het bestuursjaar dat een studentbestuurder niet aan de voorwaarden voldoet, dan wordt de bestuursbeurs niet toegekend of ingetrokken.
- Bestuursbeurzen mogen niet worden herverdeeld, ook niet als iemand voortijdig stopt, tenzij er sprake is van aantoonbare overmacht (ter beoordeling door de onderwijsinstelling).
- Beurzen die niet uitgekeerd worden, vervallen.